Aprašymas
Lietuviškojo judaizmo ypatumai – oponavimas chasidizmui (misnagdiškumas), racionalumas aiškinant Torą ir halakhinius potvarkius, autoritetingi halakhiniai sprendimai, besiremiantys racionalia tekstų analize, ir rabiniškas autoritetas, grįstas rašytinės ir sakytinės Torų išmanymu, modernios ješivos, galiausiai musaro judėjimas – yra plačiausiai žinomi ir pripažįstami kaip bruožai, neatsiejami nuo šiuolaikinio nechasidiško ortodoksinio judaizmo.
Tačiau ar pats šiuolaikinis lietuviškasis ortodoksinis judaizmas nebus įgijęs ir kai kurių bruožų, būdingų chasidiškai ortodoksijai, ir atvirkščiai – chasidizmas perėmęs misnagdiškų elementų? Kodėl, nors dažnai tiek tyrėjai, tiek stebėtojai pabrėžia, kad konfliktas tarp vienos ir kitos stovyklos (ar bent jau konfliktą sukėlusios priežastys) jau nugrimzdo praeity ir laikas pradėti kitokių santykių istoriją, kai kur, taip pat ir Lietuvoje, tie konfliktai vis iš naujo įsiliepsnoja ir tęsiasi?
Turint omenyje naujausius tyrimus apie chasidizmo kaip būtent modernaus judėjimo pradžią, kilusią iš konflikto, o ne sukėlusią konfliktą, knygoje analizuojama rabiniškos konfliktologijos samprata šiandieninės situacijos Lietuvoje kontekste ir pateikiami keli pokalbiai su paskutinį dešimtmetį Sovietų Sąjungoje veikusio disidentinio žydų sugrįžimo prie religijos judėjimo dalyviais, kuriuose fiksuojami šiandieniams, posovietinės erdvės žydams problemiški vienos ar kitos ortodoksijos pasirinkimo niuansai.
Knygoje koncentruojamasi ir į kai kurių su litvakišku judaizmu siejamų aspektų – rabiniško autoriteto ir atsakomybės, musaro, halakhos ir etikos (ne)sąsajos – analizę, atsižvelgiant į ankstesnius tyrimus ir įsitvirtinusius požiūrius į musaro judėjimo humanistinį pobūdį. Monografijoje pristatomi ir keli Lietuvos rabiniškosios minties paveldo – Vilniaus Gaono, r. Izraelio Salanterio ir r. Elijahu Desslerio – tekstai, taip pat rašytojo Chaimo Gradeso apsakyme „Ginčas“ pateikiami poholokaustiniai argumentai už ir prieš lietuviškojo musaro idėjas.
Atsiliepimai
Atsiliepimų dar nėra.